loading...
مسجد
امینی بازدید : 9 سه شنبه 12 شهریور 1392 نظرات (0)

اين مورد بايد تلاش براين باشد كه همان مباحث با همان رويكرد شكل نگيرد و جذب جوانان به مساجد با تمامي ابزارهاي مادي و معنوي دنبال شود تا مبادا دست دشمن مترصد كوتاهي متوليان امر از آستين درآمده و جوانانمان را در چنگال خود گيرد.
هم‌اكنون با گسترش وسايل ارتباط جمعي و تنوع اهرمهاي مورد استفاده غرب ‏‏‏، اين تهديد وجود دارد كه جوانان ساده دل را به راحتي جذب اميال دنيوي كرده و در خود منازل و در اطاق شخصي افراد به آنان اطاعات غلط القا كنند. امروز بيرون آوردن جوانان از محيط بسته خانه و جذب آنها به بطن جريانات اجتماعي و ديني براي فعالين محلات و از جمله وعاظ مساجد از مهمترين كارها به شمار مي‌رود تا شاهد جوانان خواب آلود و چشم دوخته به صفحه مانيتور رايانه نباشيم. حتي مي‌توان اين تهديد را به فرصت تبديل كرد و از اين وسائل عليه مقاصد غرب استفاده كرد. اين مهم درصورتي عملياتي مي‌شود كه مساجد و وعاظ خود را به علوم روز مجهز كرده و تلاش كنند كه ازهمين وسائل براي جذب جوانان استفاده كنند.
تأثير ارتباط چهره به چهره
اما در كنار اين عوامل نبايد از روش‌هاي سنتي جلب و جذب غافل بود زيرا فناوري روز غرب فاقد روح و عطوفت است و در بسياري از موارد كاري كه ارتباط چهره به چهره مي‌كند اين وسايل قادر به انجام آن نيستند.در فضاي مجازي همه با تخيل زندگي كرده و اين فضا در حقيقت با واسطه تصوير‌سازي است كه تأثير خود را مي‌گذارد و در شرايط مختلف امكان دارد كه افراد به تصوير خود ساخته نيز اطمينان نكنند ولي در فضاي واقعي اين ذهنيت بعنوان عامل بازدارنده وجود نداشته و ارتباطات صددرصدي شكل مي‌گيرد لذا تأثير ارتباط چهره به چهره چندين برابر ارتباط در فضاي مجازي بوده و متوليان امر نبايد فرصت ديدار با جوانان را به سادگي از دست دهند.
به هر تقدير بايد گفت روح حقیقى مسجد که همه زیبایى‏ها را در خود دارد، هنوز به طور كامل در معرض دید جوانان قرار نگرفته است. روش‏هاى جذاب در ایجاد گرایش به کار گرفته نشده ومسجد با سابقه نزديك به ١٥ قرن وبا گذشت بیش از ٣٠ سال از انقلاب اسلامي در ايران وکانون‏هاى دینى متناسب با نیازهاى دینى نسل نوجوان و جوان قدم بر نداشته‏اند. جوان همواره عاشق خلاقيت و نوآوري بوده و مسائل جديد او را به سرعت جذب مي‌كند. اقدامات ابتكاري مي‌تواند شاه كليد جذب جوانان به مساجد بوده و به اين مأمن ديني پويايي را به ارمغان آورد.
احداث مسجد ویژه جوانان و کودکان در هلند
هم‌اكنون در بسياري از مسائل، تخصصي كردن به عنوان يكي از عوامل ايجاد جاذبه در دستور كار قرار گرفته است. با اين وجود هنوز در زمينه امور ديني ما به اين مهم كمتر توجه كرده ايم. در اين باره شايد كشورهاي ديگر از ما پيشتر بوده و با اين اقدام توانسته اند نظر قشر جوان را به خود معطوف كنند. براي مثال در اين باره یک مبلغ مسلمان هلندی از تصمیم خود برای احداث مسجد وِیژه جوانان و کودکان در آمستردام هلند خبر داد. «محمد شیبه» یکی از مبلغان اسلامي فعال درباره نحوه اداره این مسجد مي‌گويد: علاوه بر مسلمانان، غیر مسلمانان هلندی نیز در اداره این مسجد شرکت می کنند.اختصاص یک مسجد به جوانان موضوع جدیدی است. جوانان در حال حاضر بیش از همه نیازمند حمایت و راهنمایی نسبت به افکار افراط گرایانه و اشتباه هستند، به همین علت تخصيص اينگونه اماكن به آنها ضروري است.
رئيس سازمان تبليغات اسلامي استان خوزستان در اين باره تأكيد مي‌كند:بايد با اجراي برنامه‌هاي جديد و معنوي جوانان را به مساجد آورد زيرا مساجد محلي براي فرهنگ‌سازي است.
حجت الاسلام محمد حسين بلك مي‌افزايد:مساجد براي برگزاري انواع مراسم‌هاي معنوي و تأثيرگذار در جامعه بهترين محل بوده و بايد در اين زمينه تلاش شود كه مشاركت جوانان در امور مساجد افزايش يابد.
تأثير بي‌بديل ائمه جماعت
تأثير بي‌بديل امام جماعت مساجد عامل مهمي در گرایش قشر جوان به مسجد است. توانایی علمی امام جماعت براي پاسخگويي به نيازهاي جوانان از عوامل جذابیت امام جماعت مي‌باشد كه به همين واسطه جوانان حاضرند بسياري از مشقات را تحمل كنند ولي چند ساعتي هم‌ زبان دانا داشته باشند. حال اگر اين همزباني با رأفت و محبت اسلامي نيز همراه شود قطعاً ارتباط جوانان با امام جماعت و به تبع آن مساجد را تحكيم مي‌كند.
امام جماعت باید حتی المقدور ساده و شیوا حرف بزند و از تلفظ كلمات و جملات عجیب و غریب و نا‌مأنوس بپرهیزد؛ ‌در غیر این صورت با توجه به روحیه‌ جوانان، خستگی و كسالت بر آن‌ها عارض می‌شود. وعاظ می توانند با ذكر مثال‌ها و حكایت‌های تاریخی، مطالب و كلمات قصار، شوخ طبعی و داستان‌های شیرین را با رعایت نكات روانشناسی جوانان به گونه‌ای زیبا و جذاب‌تر عرضه كنند.
امام جماعت مسجد می‌تواند همراه جوانان باشد‌ احوال آن‌ها را جویا شود و حتی المقدور در همنشینی‌ها از فرصت‌های مناسب به منظور بیان مقصود استفاده كند؛این روش از جمله طرق تبلیغ عملی است كه در تاریخ صدر اسلام خصوصاً در وصف پیامبر گرانقدر اسلام نقل شده است و نتایج بسیار خوبی هم در بر داشته است.
‌درك مقتضي سنی جوانان
موقعیت سنّی جوانان و نیاز‌ها و روحیات آنان در این سنین باید مورد توجه متوليان مساجد قرار گیرد. لازم نیست همیشه از آنان بخواهیم در كلیه‌ مراسم ادعیه و زیارات شركت كنند.
تحرك و انرژی زیاد از خصوصیات این دوران است و جوانان به تنوع بیشتری نیازمندند. برنامه‌ريزان فرهنگي مخصوصاً در حوزه فرهنگ ديني بايد به تناسب شرايط محلي هر استان روحيات جوانان را مورد مطالعه قرار داده و با اعزام کارشناسان، نيازهاي آنان را در حوزه فرهنگ ديني مورد عنايت جدي قرار دهند. انتظارات آنان را به منظور مشارکت در فعاليت‌هاي فرهنگي مساجد با جديت هر چه تمام‌تر دنبال کنند. از آنان بخواهند در‌باره مسجد هر چه مي‌دانند عنوان کنند و علت حضور يا عدم حضورشان در مساجد را بازگو کنند. در اين صورت بسياري از واقعيت‌ها که در ذهن آنها نقش بسته است آشکار خواهد شد و با اين تمهيدات و مقدمه‌چيني‌ها مي‌توان اقدام‌هاي بعدي را پيگيري کرد‌.حتي مي‌توان بسياري از امور مساجد را به ايشان واگذار كرد.بعضي مواقع براي جذب جوانان به مساجد لازم است از آنان در انجام کارهاي مسجد نظير پيگيري فعاليت‌هاي عمراني و فرهنگي دعوت به عمل آمده و آنان را در اين ارتباط ترغيب و تشويق کنند. به عنوان مثال پيگيري انجام برنامه ‌اعتکاف در يک مسجد توسط جوانان صورت گيرد، موضوع ثبت‌نام را به آنان واگذار کرده و در تصميم‌گيري‌ها و تصميم‌سازي‌ها نظرات آنان نيز خواسته شود، يا آنان را براي پيگيري نياز‌هاي فرهنگي مسجد به ادارات تبليغات اسلامي و اوقاف و امور خيريه روانه سازند. در هر صورت بايد به آنها بها داده شود و همچون بزرگان از مشارکت‌هاي آنان استفاده گردد.
فرجام سخن
امروز كه تمام توان نظام سلطه بر اين معطوف شده كه به لحاظ فرهنگي كشورهايي مثل ايران را تهي كند، اراده محكمي را مي‌طلبد كه راه نفوذ را با فنون مختص آنها بر دشمنان انقلاب بسته و نيروي محركه نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران را از كيد جهان غرب به دور نگه دارد. توجه و ارتقا و محور قرار دادن جايگاه مساجد درمحلات يكي از مؤثر‌ترين روش‌ها براي حفظ جوانان به شمار رفته و لازم است با جذب جوانان به مساجد يك كاركرد دوسويه دنبال شود كه هم جوانان با راهنمايي روحانيون و ريش سفيدان محلات مستقر در مساجد در مسير درست حركت كنند و هم به بركت حضور جوانان در مساجد سرزندگي و نشاط در اين مكان مقدس موج بزند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
با عرض سلام و خسته نباشید اینجانب ا-امینی هستم و این وبلاگ در راستای ارزش و اهمیت مساجد و شناخت هر چه بیشتر با اهمیت این پایگاه های مذهبی تهیه شده است امید است گامی کوچکی در این راستا باشد لطفا با نظرات خود ما را در این امر مهم یاری فرمایید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 58
  • کل نظرات : 2
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 26
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 29
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 29
  • بازدید ماه : 36
  • بازدید سال : 369
  • بازدید کلی : 4,670